Avagy egy hónap a női mellrák elleni küzdelem jegyében

Ha csak a magyarországi statisztikákat vesszük figyelembe, minden évben közel 2500 nő veszti életét emlőrák következtében. Ennek hátterében a betegség előrehaladott klinikai stádiumának felismerése áll, holott rendszeres szűrővizsgálattal, illetve időben alkalmazott terápiával közel 100%-os bizonyossággal megelőzhető lenne a betegség.

Amerikából indult hódító útjára a kezdeményezés

A PINK MONTH (teljes néven Breast Cancer Awereness Month, azaz BCAM) egy olyan, eredetileg az USA-ból indult kezdeményezés, melyet 1985 óta minden évben megtartanak, és amely már jócskán túllépte az Egyesült Államok határait és mindinkább válik/vált világméretű összefogássá, mely Magyarországon is kezd gyökeret verni.

A kampány lényege, hogy minden év októberében egy hónapon keresztül minél több csatornán felhívják az emberek figyelmét a mellrák elleni küzdelem fontosságára, illetve a mammográfiára, ami a mellrák elleni harc leghatékonyabb módja. A kezdeményezés jelképe a rózsaszín masni, ilyenkor egy hónapon keresztül a világ legkülönfélébb helyein „öltöztetik” rózsaszínbe az épületeket, utcákat, tereket, hírességek, filmsztárok, művészek, politikusok viselik magukon a rózsaszín szalagot, illetve globális kampányrendezvényeken emberek ezrei-tízezrei állnak ki a kezdeményezés célja mellett.

Hazánkban egy sport kellett a meghonosításához

A sportnak alapvető funkcióin túl értékteremtő és értékközvetítő szerepe is van. Éppen ezért kiválóan alkalmas bizonyos kezdeményezések közvetítésére. Olyannyira, hogy a PINK MONTH egy amerikai sport, az NFL (National Football League – Nemzeti Futball Liga) révén kapott igazán nemzetközi figyelmet. Egy olyan sportág karolta fel az akciót, mely napjainkra milliárdos üzletággá vált, és melynek mérkőzéseit hétről hétre több száz millióan követik nyomon. Ilyenkor egy hónapig a játékosok rózsaszín kesztyűben, cipőben, mellrészükön rózsaszín masnival lépnek pályára, de még a csapatokhoz tartozó edzők, sportvezetők, a közvetítésekért felelős televíziós személyiségek és még a meccsek lebonyolításáért felelős szakemberek is rózsaszínű kiegészítőket hordva adnak hangot a kezdeményezésnek.

Céljuk, hogy az emberek adakozzanak azoknak a civil szervezeteknek, amelyek a rák elleni küzdelemben hívatottak segíteni. Egy olyan sportág emelte nemzetközi magaslatokba a PINK MONTH-akciót, mely hazánkban is töretlen népszerűségnek örvend, és amely szintén magáénak érezte magyarországi elterjesztését a kampánynak. A nemes cél érdekében a magyar amerikai-foci csapatok is csatlakoztak a küzdelemhez. A magyar ötletgazda egy NFL-csapat magyar szurkolói oldala volt, akik az utóbbi két évben hirdettek meg adománygyűjtést, így az adományozók által összegyűjtött, több mint 1 millió Ft-os összeggel jelentős mértékben tudták támogatni a Magyar Rákellenes Liga mellrák elleni küzdelemben folytatott harcát.

Amennyiben további információkat szeretnél megtudni a PINK MONTH kezdeményezésről, illetve lehetőségeidhez mérten szeretnéd támogatni munkájukat, azt az alábbi oldalakon tudod megtenni:

http://steelers.hu/pink-month/

 

további linkek:

http://www.rakliga.hu/hir-archivum/item/507-focistak-rozsaszinben.html

http://nflhu.blog.hu/2014/10/02/harc_a_mellrak_ellen

http://bowl.hu/oktober_-_a_mellrak_elleni_kuzdelem_honapja

http://www.szeretlekmagyarorszag.hu/focistak-a-mellrak-ellen/